Година спілкування в рамках акції "Біла чайка"

 

Мета: розширити знання учнів із проблеми суїциду; навчити їх розпізнавати ознаки небезпеки й виходити з кризових ситуацій.

Матеріал: білий папер у вигляді чайок.

 

Хід заняття

 

Вправа «Наші очікування» (5 хв.)

Мета: визначити ціннісні орієнтації учнів; створити сприятливу атмосферу в групі.

Учасники на стікерах записують свої очікування і зачитують їх.

Закінчити фразу: «Я ціную своє життя за...».

 

Вступ (5 хв)

Мета: повідомити тему і мету заходу.

Класний керівник. "Хоча людському життю немає ціни, ми завжди вчиняємо так, наче є щось цінніше" (Антуан де Сент Екзюпері).

Сьогодні спробуємо розібратися, що таке «самогубство» та «суїцидальна поведінка», навчитися розпізнавати ознаки небезпеки, а також вияснимо, що слід робити, щоб знайти вихід із кризової ситуації.

 

Вправа «Інформаційна довідка» (5 хв.)

Мета: розширити знання підлітків стосовно проблеми суїцидальної поведінки в історичному та сучасному розумінні.

 

Історична довідка.

Суїцидальна поведінка — це прояв суїцидальної активності: думки, наміри, погрози, спроби, замахи.

Суїцидальна спроба — цілеспрямоване оперування засобами позбавлення себе життя, що не закінчується смертю.

Самовбивця — людина, яка втратила віру, надію, впала у відчай і смуток. Така людина думає лише про себе, не думає про близьких.

Самогубство засуджували ще давньогрецькі мислителі Сократ, Платон і Аристотель. Сократ говорив, що «життя — це безцінний дар, що дається людині при народженні, і те, як людина розпорядиться ним, залежить від неї самої».

 

Мозковий штурм «Чому люди позбавляють себе життя?» (15 хв.)

Мета: з'ясувати обізнаність учнів про причини самогубства; розширити їхні знання про комп'ютерні технології, що спричиняють суїцидальну поведінку молоді.

На дошці написано: «Причини самогубств».

Учні називають відомі їм мотиви самогубства, а класний керівник записує їх.

Після цього діти ознайомлюються з причинами суїциду, визначеними вченими (плакат).

Класний керівник. Виділяють 16 основних мотивів суїцидальної поведінки:

1.    Переживання образи, самотності, відчуженості.

2.    Реальна або уявна втрата батьківської любові, нерозділене кохання, ревнощі.

3.    Переживання, пов'язані зі смертю одного з батьків, розлученням батьків.

4.    Почуття провини, сорому, образи, незадоволення собою.

5.    Страх перед ганьбою, глузуванням, приниженням.

6.    Страх перед покаранням.

7.    Любовні невдачі, вагітність.

8.    Почуття помсти, шантаж.

9.    Бажання привернути до себе увагу, викликати жаль, співчуття.

10.Співчуття або наслідування приятелів, героїв, книжок, фільмів, захоплення Інтернетом.

11.Алкоголізм, уживання наркотиків, токсичних препаратів.

12.Смертельні захворювання (СНІД).

13.Зниження настрою, депресії.

14.Надто критичне ставлення до себе.

15.Очікувані успіхи не відповідають реальним досягненням.

16.Страждання від невиліковних хвороб.

Хочу зупинитися на 10-му мотиві — наслідування героїв фільмів, захоплення Інтернетом. Виявлена пряма залежність між кількістю самогубств, що демонструють на екрані, й реальною кількістю самогубств у суспільстві. Коли людина захоплюється комп'ютерними іграми, в неї може стертися межа між грою та реальністю, тобто вона думає, що в житті можна також легко вмерти і знову стати живою, як герой гри чи фільму.

В Інтернеті є багато корисного, але комп'ютерну мережу, що доступна всім, теж використовують для подання негативної інформації та впливу на молодь, як психічною зброєю, що розрахована на підлітків, у яких ще нестійка психіка.

Варто пам’ятати правил поведінки під час відвідування соціальних мереж. Наслідки розголошення власної персональної інформації – анкетних даних, місця проживання, навчання тощо.

В разі отримання повідомлень або дзвінків, які викликають у Вас негативну реакцію повідомте про це батьків, або близьких людей.

 

Вправа "Цінність життя" (10хв.)

Мета: розширити знання учнів про виникнення та подолання стресу; акцентувати увагу на цінності життя.

Класний керівник. Скажіть, чим цінне людське життя? Що потрібно людині, дитині для досягнення мети? Невже самогубство? (Має існувати сама мета, має бути розуміння шляхів її досягнення, треба реально оцінювати власні сили, не намагатись досягти бажаного за всяку ціну.)

Які люди схильні до суїциду? (Надміру емоційні, чутливі, істеричного типу, залежні від чужої думки, замкнуті, люди в стані стресу.)

(Людям, схильним гратися з власним життям потрібно вчитися відкрито обговорювати проблеми, ситуації, шукати шляхи розв'язання наболілих питань.)

Поради про те, як впоратися зі стресом:

  • Розташуйте по порядку те, що слід зробити.
  • Повноцінно відпочивайте. Навчіться розслаблятися. Виділіть час для розваг.
  • Робіть фізичну зарядку.
  • Уживайте в їжу поживні продукти.
  • Поговоріть з ким-небудь про те, як ви почуваєтеся.
  • Зверніться за допомогою до друзів, родичів, консультантів та інших людей, які можуть допомогти.

 

Вправа «Підсумки» (5 хв.)

Мета: з'ясувати враження дітей від заняття; визначити, які знання вони отримали.

Матеріали: білий папір у вигляді чайок.

Учасники записують свої враження від заняття на білому папері у вигляді чайок закінчуючи фразу: "Життя - це...", "Для мене жити - це..."

Класний керівник. Кожен із нас для чогось прийшов у цей світ. Хтось для того, щоб здійснити великі справи, хтось — аби зрозуміти малу істину.

Майбутнє існує. Воно не обов'язково має початися сьогодні чи завтра, але воно є. І це майбутнє — для вас. Завжди пам'ятайте про своїх близьких, тому що «...можливо, в цьому світі ви лише людина, але для когось ви — цілий світ» (Г. Маркес).

Після проведення години спілкування учні з класним керівником прикрашають подвір’я школи чайками, розмістивши їх на деревах.

 

Немає коментарів:

Дописати коментар